πάροδος οδού Μίνωος, 12241, ΑΙΓΑΛΕΩ 2105623560

2015-16

 Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας: «Κινητικότητα και προσανατολισμός για μαθητές με προβλήματα όρασης στο χώρο του σχολείου»

Στο πρόγραμμα συμμετείχαν 7 μαθητές του σχολείου και τρεις εκπαιδευτικοί (Σταμάτης Π.-ΠΕ10, Καρλή Κ.-ΠΕ33 και Κατσιούλη Μ.-ΠΕ10). Στόχοι του προγράμματος ήταν οι μαθητές να:

  • Αντιληφθούν οι μαθητές τη σημασία του προσανατολισμού για τους έχοντες προβλήματα όρασης
  • Μάθουν να χρησιμοποιούν το λευκό μπαστούνι
  • Μάθουν να προσανατολίζονται σε όλους τους χώρους του σχολείου με τη χρήση της απτικής σήμανσης.

Έγινε διαθεματική προσέγγιση σε συνεργασία του εργαστηρίου της αυτόνομης διαβίωσης με το μάθημα της κοινωνικής αγωγής, την εργοθεραπεία και τη λογοθεραπεία.

Δημιουργήθηκαν με την ομάδα πικτογραμμάτων για τη σήμανση όλων των χώρων του σχολείου, έγινε βιωματική προσέγγιση συχνός διάλογος με τους μαθητές που συμμετείχαν για να γίνει πιο προσιτό και κατανοητό το αντικείμενο μέσω αλληλεπίδρασης.

Ακολουθήθηκε συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για την υλοποίηση του προγράμματος.

Το πρόγραμμα κρίνεται επιτυχημένο ως προς τους στόχους του και συγκεκριμένα:

  • Οι μαθητές συμμετείχαν ενεργά σε όλες τις δραστηριότητες.
  • Βελτιώθηκε η προσβασιμότητα σε όλους τους χώρους του σχολείου με την τοποθέτηση απτικής σήμανσης.
  • Οι μαθητές έμαθαν τρόπους προσανατολισμού γενικά και ειδικά στο χώρο του σχολείου.
  • Βελτιώθηκε η χρήση του λευκού μπαστουνιού από τους συμμετέχοντες.
  • Ενισχύθηκε η αυτονομία στην κίνηση στους χώρους του σχολείου.
  • Ενισχύθηκαν οι σχέσεις και οι δεσμοί μεταξύ των μελών της ομάδας.

Πολιτιστικό Πρόγραμμα << Το Χρώμα, η Φύση και η Αλληλεπίδρασή τους>>

   Το πρόγραμμα ξεκίνησε το Νοέμβριο και ολοκληρώθηκε το Μάιο. Ο αρχικός λόγος σύστασης του προγράμματος ήταν η κοινή στοχοθεσία και τα πράγματα που θα θέλαμε να έχουν αφομοιώσει τα παιδιά όσον αφορά τα στοιχεία που συναντούν στην καθημερινότητά τους και μέχρι τώρα δεν τα είχαν παρατηρήσει. Για παράδειγμα για ποιο λόγο αλλάζει χρώμα ο χυμός μας όταν ανακατεύουμε δύο φρούτα μαζί, για ποιο λόγο είναι σημαντικό τα σήματα του Κ.Ο.Κ να έχουν διαφορετικό σχήμα, ποια η διαφορά και τα χρώματα της κάθε εποχής και η αναγκαιότητα ύπαρξης του σεβασμού ως προς τα άτομα με αναπηρία – ύπαρξη ράμπας στους δρόμους και τα πάρκα. Προκειμένου να μάθουμε στους μαθητές με απώλεια όρασης το σχήμα του κύκλου ψάξαμε να βρούμε ένα απτικό αντικείμενο και τι πιο γνώριμο για ένα παιδί από τη μπάλα. Έτσι το πρόγραμμα συνδέθηκε με το Παραολυμπιακό άθλημα Βοccia. Επίσης, επιτακτική ήταν και η αναγκαιότητα της συνείδησης από την πλευρά των μαθητών να εντάξουν κινητικές δραστηριότητες στη καθημερινότητα τους και να αναζητήσουν κατάλληλους χώρους για άτομα με αναπηρία όπως αυτό που φτιάξαμε στη μακέτα μας.

     Το αρχικό πλάνο ακολουθήθηκε χωρίς αλλαγές όσο αφορά το αντικείμενο και τους στόχους που καθορίστηκαν, βέβαια υπήρξαν αλλαγές ως προς την οργάνωση του προγράμματος. Λόγω των ιδιαίτερων διδακτικών ικανοτήτων των μαθητών μας, το πρόγραμμα δρομολογήθηκε σύμφωνα με τις ανάγκες και τις σκέψεις των μαθητών.  Η νοητική και συναισθηματική παιδικότητα των μαθητών, μας βοήθησε πάρα πολύ έτσι ώστε να διεξαχθεί ομαλά και με αυθορμητισμό το πρόγραμμα. Έτσι τα ίδια τα παιδιά με την αυθόρμητη εκφραστικότητα τους, ώθησαν ώστε να ενταχθούν στο πρόγραμμα επιπλέον θέματα, όπως η θεματική της κυκλοφοριακής αγωγής, μέσα από τα γεωμετρικά σχήματα. Μέσα από το συμμετοχή των μαθητών μας στο πρόγραμμα τα οφέλη που κερδήθηκαν ήταν:

  • H ομαδικότητα
  • Γνώρισαν εναλλακτικούς τρόπους κατασκευής στοιχείων

της καθημερινότητας.

  • Ήρθαν σε επαφή με πρωτόγνωρα για αυτούς

γνωστικά αντικείμενα και επαναπροσδιόρισαν τις

ικανότητές τους( καθώς ενώ αρχικά έλεγαν: « κυρία αυτό

είναι δύσκολο …» , στο τέλος τα κατάφερναν και

με το παραπάνω!! –κάτι που τα ικανοποιούσε πάρα πολύ).

  • Δούλεψαν αυθόρμητα
  • Η σύνδεση της Φυσικής Αγωγής με το πρόγραμμα και συγκεκριμένα η εκμάθηση του Παραολυμπιακού αθλήματος Boccia στους μαθητές μας.

Η γνωριμία με το παιχνίδι έγινε αφορμή ώστε ένας  από τους μαθητές μας αποφάσισε να γράφτεί σε σύλλογο του Παραολυμπιακού αθλήματος και να εντάξει τη γυμναστική στη ζωή του και την καθημερινότητά του.

     Στις 12 Απριλίου 2016 μαζί με τους μαθητές μας, παρουσιάσαμε το πολιτιστικό πρόγραμμα  με τίτλο << το Χρώμα, η Φύση και η Αλληλεπίδρασή τους>> στο 2ο τριήμερο Φεστιβάλ Πολιτισμού του Ε.Ε.Ε.ΕΚ. Πειραιά και στις 5-6 Ιουνίου παρουσιάσαμε το πρόγραμμα στο 1ο Φεστιβάλ Φορέων Ειδικής Αγωγής. Στόχος ήταν η προβολή των δεξιοτήτων των μαθητών μας.

Υπεύθυνες προγράμματος:

Χριστίνα Φυτιλή:

 Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών ,Τμήμα Εικαστικών και εφαρμοσμένων Τεχνών  A.Π.Θ

–> MSc με ειδίκευση στην Art-Therapy

–>MSc με ειδίκευση στη Μεθοδολογία και Ειδική Διδακτική για την Ένταξη των Μαθητών με Ειδικές Ανάγκες

Ρεβένα Φανή-Παναγιώτα:

Σχολη Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού Αθηνών

–> ΜSc Προσαρμοσμένης Κινητικής Αγωγής

–> Υποψήφια Διδάκτωρ Προσαρμοσμένης Κινητικής Αγωγής ΣΕΦΑΑ, ΕΚΠΑ

20160408_120230 20160408_121010

20160408_122245 20160412_111502